Kemence világ - Lengyelország

Kis közösségünk kemencevariációi és tanácsai már megtöltenének egy könyvet. Az emberi kíváncsiság messzebbre tekint, így jelképesen újra útra indulok körbenézni. A lengyel kemencés világ képeit nézve, jórészt népi hagyományokon alapul, néha kicsit oroszos, néha hasonló mint nálunk. Főleg udvari kemencéket sikerült találnom, sokszor meglepően egyszerű megoldással. 

lengyel2.jpgAz alap kemence egyik változata  a kémény nélküli, sokszor csak náddal, vagy szalmával burkolva.  Az alkotó így szól róla:  A kemencére nem akartam tetőt, így a legfelső réteg egy gyeptégla burkolat lett. A kemencét jól elő kell melegíteni mert a finom sütemények nem jönnek ki másként. Hogy mennyire melegítsük a kemencét  a sütnivaló anyagától és méretétől függ, . Úgy döntöttem,  hogy elsőre  búza-rozs kenyér, zsemle és mini pizza készül. A búza-rozs kenyér  pontosan olyan lett, ahogyan elképzeltük és nagyon finom. A nálunk is ismert belső, vagy udvari tetővel, kéménnyel ellátott kemence náluk is számtalan variációban létezik.

lengyel01.jpgEgy jó megjelenésű mobil kemencét is sikerült találnom. Az építést indító ok már ismerős:)  A kaland így kezdődött a kenyérrel: Esküvői évfordulóra a feleségemmel, vettünk egy kenyérsütő gépet, és hadd mondjam el, hogy a pokolban nem tudtam megenni az ilyen típusú sütőipari termékeket  Úgy döntöttem, hogy csinálok egy mobil kemencét, amelyből  sokkal jobba  kenyér jön ki. Azt tartottam szem előtt, hogy  a kenyér íze és illata az én gyermekkori emlékem lesz, ami saját fatüzelésű kemencében sült.

Ugyan közösségi oldalra nem sikerült találnom, de egy építő csapat a Facebookon azért van.  És egy büszke lengyel kemencés búcsúzóul :)